Jag är inte rabiat – jag äter pizza

3 Okt

Sverigedemokraterna – vilka är de? Ja, sedan riksdagsvalet den 19/9 står i alla fall en sak klart, de är en del av det folkvalda etablissemanget.

Niklas Orrenius – till vardags journalist har i sin bok Jag är inte rabiat – jag äter pizza valt att samla stoff från en ca tioårig bevakning av partiet i fråga. En objektiv skildring som når de yttre punkterna i spannet mellan en osminkad redovisning av extrema yttringar från vissa partiföreträdare till den tuffa hanteringen partiet fått i t.ex. media, när de väl fått någon bevakning överhuvudtaget.

Ska man ge sig i lag med att belysa ett parti bör det ske med objektiviteten som grund. Annars tappar det ganska snart i läsvärde. Niklas Orrenius hymlar inte med att han förvisso tar avstånd från partiets ståndpunkt i bl.a. invandringspolitiken men lyckas ändå hålla sig objektiv och med det blir hans bok också mycket läsvärd.

Snart ger jag mig i kast att kontraläsa Pontus Mattssons Sverigedemokraterna in på bara skinnet, men jag vågar ändå redan nu påstå att Niklas Orrenius bok räcker gott och väl för den som vill bilda sig en uppfattning om partiet i fråga.

Som faktabok betraktat i ett snävt ämne vill jag ge den fem prickar av sex.

/Jocke

Kommentera

