Förlossning…

11 Okt

Att vara gravid är ingen liten sak. Det är en stor påfrestning för kroppen både fysiskt och psykiskt. Idag är det exakt 8 veckor sedan Elsa föddes och livet rullar sakta vidare. Min kropp har tyvärr fått känna av de här påfrestningarna på flera olika sätt. Det hela började redan i januari med ett extremt graviditetsillamående (Hyperemesis Gravidarum) som drabbar ungefär 2% av alla gravida kvinnor i Sverige per år. Jag led av det i 3 månader, åkte in och ut på Gynakuten/kvinnoklinken och fick dropp då jag inte kunde behålla någon mat eller vätska och blev uttorkad. Efter det kom utbrändhet och förlossningsdeppression och där är jag idag. Det är inte lätt, inte bara att ”rycka upp sig” som vissa verkar tro. Men Elsa är verkligen ett underverk och jag ska kämpa för min lilla fina familjs skull.

Om vi ska prata om böcker och läsning så går det trögt där  just pga allt det ovan nämnda. I allting får jag tänka ett steg i taget, en dag i taget. Så länge det inte går bakåt är jag nöjd vilket det vissa dagar gör. Nu ska jag iallafall lägga mig i soffan en stund och försöka traggla mig igenom Kajsa Ingemarssons Bara vanligt vatten.

/Emm.

Kommentera

