Sommarljus

19 Okt

Det har förflutit en liten tid sedan förra inlägget och livstecknet. Närmare bestämt sex dagar. Småbarnsliv och min frus förlossningsrelaterade depression har hållit sådana excesser (i relation till livssituationen) som t.ex. bloggande på en beskedlig nivå.

Hur som helst – det finns förstås stunder här och var där vi tillåter vårt gemensamma intresse bokläsande få vara en skön säkerhetsventil. Med en förhoppningsvis snar återvändande energi kommer lästakten att öka – och med det våra boktips. :-)

Nåväl. En av dessa ventiler har jag rattat i veckan – Islänningen Jón Kalman Stefánssons Sommarljus (och sen kommer natten). En bok som utsågs till Islands bästa roman 2005.

Den utspelar sig i en Isländsk by med 400 själar där det finns en konsumbutik, en föreningsgård och en nedlagd (en gång med statligt stöd startad) stickateljé. Man får i ett behagligt, sorglöst berättartempo ta del av olika – många i sig ganska starka – människoöden som i stämning pendlar mellan livsleda och livsglädje eller ett stort grått ingenting däremellan. Man möter tvära kast i livsstil och livsföring, självmord, passion, otrohet, åtrå, sorg, avundsjuka. Och så lite oförklarliga, övernaturliga fenomen på konsumlagret…

Jag vet inte riktigt vilka känslor jag tar med mig efter att ha vänt det sista bladet… Glädje och nedstämdhet konkurrerar om min gunst här…  Vilket det än är beror det dock inte på någon brist i kvalitet, tvärtom. Jag tror att det är den här effekten författaren vill skapa. Att med ett sorglöst, humoristiskt tempo beskriva ett tvärsnitt av en avskalad mänsklighet – i just denna bok nerkokt till en på ytan sömnig by på Island, men det kan ha varit vart som helst på den stora världskartan inne i fikarummet på byns Konsum.

Om jag ska drista mig till ett betyg… Stark fyra av sex

/ Jocke.

Kommentera

