Bara vanligt vatten

22 Okt

Livet rullar sakteliga framåt. Det är så när man är deprimerad säger de som ska veta sånt. Jag själv inbillar mig att det är lite som att lära sig gå, jag ska lära mig leva igen. Sätta ena foten före den andra och ta ett steg framåt. Inte ramla, inte snubbla, inte backa, utan framåt ska jag, om det så bara är ett litet myrsteg i taget. Och lite då och då lyckas jag t.o.m. att läsa några sidor i en bok och det är ett stort steg när fokus och koncentration är ord som känns lika främmande och obegripliga för mig som det ryska språket.

Det hela blir inte bättre av att jag då valt att läsa Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson. Huvudpersonen i boken är den osannolikt hyllade deckarförfattaren Stella Friberg. Det här är en riktig tegelstensbok med sina 559 sidor och någonstans runt 300 sidor tar handlingen åtminstone en smula fart och jag får lite förhöjd inspiration att läsa vidare. Därmed inte sagt att alla bokens problem är undanröjda. Som en roman i romanen finns nämligen manuset till den tionde, avslutande delen i Stella Fribergs deckar­serie insprängt. Den vedervärdigt pladdriga skapelsen tycker jag förstör det som Kajsa Ingemarsson precis med nöd och näppe lyckats vända på. Så, om ni vill läsa en bra bok tycker jag inte ni ska ödsla er tid på Bara vanligt vatten för den var ett riktigt bottennapp.

Boken får av mig (kanske föga förvånande) 1 prick av 6 möjliga. (Se betygskriterier i högerspalten.)

/ Emm.

Kommentera

