November

4 Nov

Vart tog sommaren vägen? Jag hann inte ens reflektera. Har väl inte reflekterat sönder det faktum att marken i detta nu är täckt med ruttnande löv heller – ett tillstånd som visst lär kallas senhöst. Vaknade väl egentligen till först igår ur min …ja vad ska man kalla det…vardagsindolens? Anledningen var den föga smakfulla julpyntningen vid en Lidlbutik. Julpynt redan? Jag har ju inte ens ordentligt fått greppa det faktum att det är en rejält sengången höst än. Fått gråa ner mig totalt och ordentligt i en blöt snålblåst i min slitna men sköna Barbour-rock. Vem skulle komma på tanken att påskpynta nästan två månader innan den högtiden infaller? Matjessill med gräddfil, gräslök och nubbe i slutet av april för att preppa midsommaraftons antåg? Kräftor i juni… Ja, Ni fattar.

Visst – udda pynt får den traditionstyngda delen i en att väcka upp skallen ur vardagsslummern en smula. Ljus och lampor lyser upp – liksom själva poängen – julpynt lyser upp rejält. Men den tidigare gråkalla, mörka vandringen – diskrepansen – fram mot en ljusprydd tid som julen är blir ï alla fall enligt mitt förmenande urvattnad och slentrianfylld om man startar för tidigt. Själva julen drunknar i sina egna attribut.  Som att inte längre se fram mot lördagsgodiset för att man tillåter sig äta godis redan från onsdagen. Hur god är den annars så vederkvickande fredagswhiskyn om man tar en virre varje dag i veckan innan?

Nog pladdrat om detta. Min frus depression och mitt dito ohjälpligt och ofrivilligt inkorporerande i någon sorts ”med-depression” – plus kombinationen att vi har en liten 2,5-månaders-tjejja – håller väl läsandet på en för oss hyfsat modest nivå. Försöker i alla fall att plöja ett par kapitel om dagen när tillfälle ges. För tillfället är det Håkan Nessers En helt annan historia. En kriminalroman med några år på nacken i Barbarottisviten. Hoppas kunna återkomma snart med en feedback.

Take care!

/Jocke

Kommentera

